Personvern & Betingelser

Våre vilkår

Ved å besøke og bruke dette nettstedet (www.ilnorild.no), godtar du vilkårene som er gitt nedenfor.

Rettigheter

IL Norild har alle rettigheter til dette nettstedet og innholdet som publiseres her. Innhold, utforming og data på nettstedet er beskyttet etter åndsverkloven og annen lovgivning. Innholdet kan ikke endres, reproduseres, offentliggjøres, distribueres eller for øvrig anvendes for offentlige eller kommersielle forhold uten tillatelse. Ta gjerne kontakt med oss.

Ansvar for innhold på nettstedet

IL Norild endrer innholdet på nettsiden etter behov og kan når som helst, helt eller delvis, endre eller fjerne innholdet uten forvarsel. Enhver beslutning du måtte ta som følge av innholdet, er på eget ansvar.

Registrering av besøk og opplysninger

Når du besøker sprett.net blir det ikke registrert opplysninger om deg, med mindre du selv aktivt legger inn opplysninger om deg selv. Men IP-adressen din blir anonymt registrert i besøksstatistikker. Statistikken bruker vi til å analysere bruken av nettstedet og bedre kvaliteten på innholdet. Ønsker du ikke å bli registrert av våre analyse-verktøy, kan du reservere deg fra dette ved å gå inn på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/

I tilfeller der du ønsker å handle i nettbutikken og/eller ønsker å melde deg på nyhetsbrevet vårt, vil vi be deg om å registrere personopplysninger for å kunne gi deg nødvendig oppfølging.

Kommunikasjon

Avhengig av formålet med registreringen av opplysninger om deg vil vi sende deg informasjon knyttet til dette formålet. Dersom du ønsker å motta dette, er det nødvendig at du samtykker til dette når du registrerer deg. Når du handler i nettbutikken sender vi deg dessuten en e-post med ordrebekreftelse.

Linker til andre nettsteder

www.ilnorild.no kan inneholde linker til relevante kilder for opplysninger. Vi fraskriver oss fra alt ansvar for innholdet på nettsider det pekes til, eller produkter og tjenester som selges der, herunder evt. brudd på personvernlovgivning eller andre brudd på norsk lov.

Sikkerhet

Vi forplikter oss til å holde din informasjon sikker, for å forhindre uautorisert tilgang eller lekkasje. Vi benytter oss av elektroniske og fysiske rutiner for å sikre informasjonen vi tilegner oss gjennom sprett.net

Personopplysninger registrert hos IL Norild

IL Norild behandler personopplysninger i henhold til kravene i personopplysningsloven. Personopplysninger vil først bli registrert når du oppretter en profil hos oss, eller melder deg på nyhetsbrevet vårt. Vi samler inn denne informasjonen for at du skal motta din bestilling eller vårt nyhetsbrev. Det registreres opplysninger om blant annet; navn, adresse, informasjon om bestillingen og om du har bekreftet at du har lest og godtatt salgsvilkårene. Sensitive personopplysninger vil ikke bli lagret. Under ingen omstendigheter vil denne informasjonen, selges eller videreformidles til en tredjepart.

Om du mener at informasjonen vi har om deg er feil eller har mangler, ber vi deg om å kontakte oss per e-post: post@sprett.net , så fort som mulig. Vi vil deretter sørge for at feilen eller mangelen blir rettet opp.

Kontaktinformasjon

Vedrørende spørsmål om redaksjonelt innhold og bruk av dette kontakt oss på post@ilnorild.no

Adresse:
IL Norild
Postboks 268
9811 Vadsø

Vedrørende spørsmål i tilknytning til innhold og bruk av nettbutikken samt personvern, redigering og fjerning av personopplysninger, kontakt oss på post@sprett.net

Firmaadresse er
Autospa Vadsø AS
Sør-Varangerveien 7, 9800 Vadsø
Autospa Vadsø er registrert i MVA registeret.
Vår MVA nummer er: 913816692MVA

Cookies

www.ilnorild.no benytter seg av “cookies”. Med cookies lagres brukerens adferd på brukerens harddisk på nettstedet den besøker. Informasjonen blir blant annet brukt som et hjelpemiddel for deg som bruker og til statistikk. Cookies innebærer ingen sikkerhetsrisiko, men funksjonen kan slås av i de fleste nettlesere gjennom et menyvalg. Dette vil imidlertid få konsekvenser for bruken av nettstedet og nettbutikken, spesielt da tidligere adferd ikke huskes, for eksempel innloggingspassord og lagrede produkte

Partene

Selger er
Autospa Vadsø AS
Sør-Varangerveien 7, 9800 Vadsø
Autospa Vadsø AS er registrert i MVA registeret.
Vår MVA nummer er: 913816692MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Kjøp nå – betal senere

Vilkårene for “Betal senere” gjelder når du kjøper varer, billetter eller tjenester, og velger å betale senere. 

Når du velger å betale senere, tilbyr vi deg å betale innen 14 dager fra forsendelsen av dine varer eller billetter, eller datoen for bestilte tjenester. Klarna Bank AB («Klarna») vil overta betalingskravet fra butikken, men butikkens kjøpsvilkår vil fortsatt være gjeldende. Klarna vil sende deg betalingsinstruksjoner, slik at du kan betale direkte til Klarna. For kontaktopplysninger og mer informasjon, kan du gå til klarna.no

Kostnader og avgifter 

Vi tar en fakturaavgift på 0 NOK per kjøp. Dersom betalingen ikke registreres innen satt forfallsdato, vil det tilkomme et purregebyr på 35 NOK, samt forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven. Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel med nytt purregebyr. Kravet blir deretter sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe.

Kredittsjekk og behandling av personopplysninger 

Hvis du velger å betale senere vil Klarna vurdere din kredittverdighet, og du vil da motta en e-post om dette. Klarna behandler dine personopplysninger for å kunne oppfylle våre forpliktelser i denne avtalen og for ytterligere årsaker spesifisert i vår Personvernerklæring. Personvernerklæringen kan du finne her eller på vår hjemmeside, og ved å bruke Klarnas tjenester bekrefter du at du har lest denne erklæringen. Vi behandler dine personopplysninger for å blant annet utføre identifisering, kundeanalyse, kredittbedømminger, markedsføring og bedriftsutvikling. Vi kan også overføre dine personopplysninger til utvalgte partnere (slik som kredittopplysningsbyråer) som kan være etablerte utenfor EU/EØS. Du finner mer informasjon om vår deling av dine personopplysninger, dine rettigheter i forhold til dette, hvordan du kan kontakte oss dersom du har spørsmål eller hvilke myndigheter du kan kontakte angående klager i vår Personvernerklæring.

Tildeling og overføring

Du får ikke tildele eller overføre rettigheter eller forpliktelser du har under disse vilkårene. Til den grad hvor det ikke allerede er lovpålagt, kan Klarna, når som helst, tildele eller overføre disse vilkårene eller enhver rettighet og/eller forpliktelse under disse vilkårene, gitt at tildelingen eller overføringen ikke er til skade for deg, og ikke endrer dine rettigheter eller forpliktelser under disse vilkårene.

Last ned ovenstående informasjonen her.

Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Angrerett

For at Angreretten skal komme til anvendelse, må kjøpet har blitt gjort over internett, e-post eller telefon. Angreretten gjelder også ved kjøp på nett med utlevering i butikk. Angreretten gjelder derimot ikke ved kjøp i våre fysiske butikker.

Det er ikke angrerett på tjenester (f.eks gravering eller trykte varer) som er ferdig levert. Angreretten gjelder heller ikke ved kjøp av varer som er spesiallaget til deg. Dette gjelder likevel bare dersom leveringen av tjenesten har startet med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når avtalen er oppfylt.

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Retur av varer kjøpt på nett

Her beskriver vi våre retningslinjer vedrørende retur og angrerett. Våre retningslinjer skal til enhver tid være i henhold til Angrerettloven og våre kjøpsbetingelser. Du finner Angrerettloven på Lovdata.no.

Slik angrer du

Vi anbefaler at du skriver en e-post til oss der det fremkommer tydelig at du vil angre. Legg gjerne ved angrerettskjemaet sammen med varen. 

Du har 2 uker på deg til å melde fra. Nedtellingen begynner når du har fått varen i din fysiske besittelse. Med det menes at varen er levert i forbrukers postkasse, på forbrukers arbeidsplass eller når den er mottatt av noen på vegne av forbrukeren. Fristen starter imidlertid ikke når forbruker mottar hentelapp fra posten, men først når varen er hentet på postkontoret.

Du behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men du må holde fristen.

Frakt tilbake

Du som kjøper er ansvarlig for trygg retur. Pakk varen godt inn og ta vare på kvittering. Forbrukeren har bevisbyrden for at varen er sendt i retur, og bør derfor sørge for å kunne dokumentere tidspunktet for avsendelse, for eksempel i form av en kvittering. En slik dokumentasjon vil også ha betydning for den vår rett til å holde tilbake kjøpesummen.

Dersom beskadigelse eller forringelse oppstår og dette skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side, er forbruker ansvarlig for skaden/tapet.

Retur skal gjøres uten unødig opphold og senest innen 14 dager fra meddelelse om angrerett er gitt.

Du har krav på å få tilbake alle kronene du har betalt for varen og frakten til deg, men det er du som må betale returkostnaden. Som selger er vi ikke pliktige til å tilbakebetale tilleggskostnadene for en dyrere fraktmetode enn den som normalt tilbys, dersom det er forbrukeren som har valgt den dyrere fraktmetoden.

Din retur sendes til:

Autospa Vadsø AS
Sør-Varangerveien 7
9800 Vadsø

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.